Publicaties
Hieronder treft u links aan naar artikelen en andere publicaties als achtergrondinformatie en verdieping over o.a. loopbaanontwikkeling en arbeidsbeleving onder AIOS, artsen en medisch specialisten.
Huidige postdoctorale medische trainingsprogramma’s schieten tekort wat betreft de ontwikkeling van generieke competenties door AIOS (communicatie, samenwerking, leiderschap, professionaliteit) en reflectieve en doelbewuste praktijk. Aandacht voor deze niet-technische vaardigheden op een structurele manier tijdens de postacademische opleiding kan ertoe leiden dat het personeel beter wordt voorbereid op de praktijk. Een ontwikkelingsgerichte prestatiebeoordeling (PA), die AIOS helpt bij het beoordelen van prestaties en doelbewust geplande leeractiviteiten, kan mogelijk bijdragen aan het opvullen van deze leemte. Deze studie heeft als doel de ervaringen van AIOS met de PA te verkennen.
Op 5 november 2012 heeft Prof. dr. P.J. Dörr de rede ‘Opleiden in het medisch ambacht’ uitgesproken bij de aanvaarding van het ambt als hoogleraar Medische Vervolgopleidingen. Hierin staat hij stil bij de modernisering van de opleiding van medisch specialisten. Het artsenassessment noemt hij als belangrijk instrument om een inschatting te maken van het competentieniveau van de deelnemers om op basis daarvan hun potentieel, ontwikkelingsbehoeften en ontwikkelingsrichting in kaart te brengen.
Dit is het proefschrift van Dr. Lodewijk Schmit Jongbloed, arts NP, MBA dat gewijd is aan arbeidssatisfactie onder Nederlandse artsen.
In dit artikel uit Arts en Auto geven Dr. Lodewijk Schmit Jongbloed, arts NP, MBA en Angèle van de Ven antwoord op de vraag “Hoe zorg ik ervoor dat ik het over vijf jaar nog steeds naar mijn zin heb in dit beroep”.
In een artikel dat in november 2019 is gepubliceerd in de Volkskrant valt te lezen dat het aantal jonge artsen dat kampt met burn-out verschijnselen de afgelopen jaren sterk is toegenomen. Het blijkt dat 20% van de artsen jonger dan 35 jaar burn-out klachten heeft terwijl dit 2 jaar geleden 13% was.